De eerste kennismaking

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

De eerste kennismaking

Bericht door GlimWas » 13 mar 2015, 17:00

Gisteren mijn GL1500 opgehaald in Deventer. Daarvandaan eerst naar Renswoude om de Kuryakins te verwijderen. Ik vond het stuurgedrag niet geweldig, maar ach,
onwennigheid........ Bij Renswoude vandaan over secundaire wegen een route in OSMand gezet op de telefoon en naar huis.

Het stuurgedrag werd er niet beter op en ik had toen al zoiets van; zodirect ff een tankstation opzoeken om de bandenspanning op peil te brengen. Na natuurlijk via een prachtige (Vreelandseweg) weg bij Weesp in de buurt, waar ik niet erg van genoot door het gezwabber van de motor natuurlijk, eindelijk een tankstation. Bandjes opgepompt en weer op weg. Binnen 15KM weer gedoe met het weggedrag....... Jawel, lekke achterband! Op de A8 voor een Euro! (afzetters) banden opgepompt en als de wiedeweerga naar huis gestampt (Oudkarspel)......... Om een lang verhaal kort te maken, vandaag de eerste kennismaking met de GL1500 als sleutelmotor
Afbeelding

Samen met de banden ook maar de remblokken voor vervangen, heb ik daar ook voorlopig geen omkijken naar......... Een hoop geleerd vandaag, kan je wel zeggen
Wordt vervolgd................
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: De eerste kennismaking

Bericht door GlimWas » 13 mar 2015, 17:35

Hij paste trouwen ook nog eens niet door de deur zonder de spiegels in te klappen. Die 955mm breedte is dus zonder spiegels aangezien mijn deur 1070mm breed is :lol:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 mar 2015, 11:31
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hoogwoud, Noord Holland

Re: De eerste kennismaking

Bericht door joost » 13 mar 2015, 17:41

He Willem, zijn we toch bijna buren.
Veel succes met je sleutel project.
Moet er veel aan gebeuren?

Gr. Joost

Tarzan
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jun 2014, 10:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Rotterdam

Re: De eerste kennismaking

Bericht door Tarzan » 13 mar 2015, 17:51

Jammer dat je al gelijk weer moet sleutelen Willem.
Was het weggedrag niet opgevallen tijdens de proefrit ?
Ik wist niet dat de spiegels van een 1500 ingeklapt konden.
Om die reden van de breedte heb ik de aanschaf van een 1500 moeten laten varen.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: De eerste kennismaking

Bericht door GlimWas » 13 mar 2015, 17:53

Verder niet Joost, oliefilter en olie. riemen zijn vorig jaar vervangen, samen met heel veel andere dingen, dus dat zit wel goed.
Die achterband was ff een tegenvaller, maar ik leer weer een hoop dankzij goldwingdocs.com.......
Maarreh, waar woon jij dan?
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: De eerste kennismaking

Bericht door GlimWas » 13 mar 2015, 17:58

Tijdens de proefrit niks raars gemerkt, wel een hagelbui gehad en daar word je wat voorzichtiger van natuurlijk......
Hij heeft keurig de voorband aangewezen met de droogtescheuren dus zijn eerlijkheid stel ik hier niet ter discussie, hooguit zijn onkunde :wink:
Het is natuurlijk ook gord mogelijk dat de band onderweg is lekgeraakt natuurlijk.. En Joost, ik heb het al gezien, ik moet mijn paspoort mee over de brug....... :lol:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
KingEdwin
GL 1800 rijder
Berichten: 257
Lid geworden op: 19 sep 2010, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: De eerste kennismaking

Bericht door KingEdwin » 13 mar 2015, 18:46

Willem,

gefeliciteerd met je aankoop en 1e 1500 sleutelervaring. Wel balen dat de band meteen al niet goed is.
Mocht je het stuurgedrag van je wing met nieuwe banden nog niet goed genoeg vinden, denk dan ook eens aan progressieve voorveren (en evt ook progressieve achterveren). Dat kan ook al aardig wat schelen. Op mijn vorige wing (een 1500) had ik ook progr. voorveren geplaatst en dat beviel me een stuk beter.
Het zal nooit een scheermes worden en ook niet vergelijkbaar worden met een 1800, daar is het frame niet stijf genoeg voor, maar verbeteren kan het wel.

Veel veilige km's gewenst en hopelijk niet te veel sleuteltijd.
Gr,
Edwin

Beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan.
mijn GW site mijn luchtvaart site


Voorheen: GW1500SE, VF1100S (V65 Sabre), VF750S (V45 Sabre), CBX55FII, CX500.

nico72
Berichten: 963
Lid geworden op: 01 apr 2011, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Winssen

Re: De eerste kennismaking

Bericht door nico72 » 13 mar 2015, 19:28

Check ook gelijk even je luchtvering aan de rechterzijde even het stofhoesje losmaken en checken op lekkage als je hem toch open hebt
Groetjes Nico

Yamaha FZS Fazer bj 2006 2009 tot 2011
GL1500 ratjetoe bj 1988 2011 tot 2014
GL1500 se bj 1992 2014 tot 2021
GL1800 C-ABS bj 2008 2021 tot 2023
GL1000 LTD bj 1976
Gl 1800 bj 2018 2023 tot...

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: De eerste kennismaking

Bericht door GlimWas » 13 mar 2015, 19:33

Het korte tijdje dat de banden vol zaten gisteren reed ie voor mijn gevoel wel als een scheermes, dus ik denk dat het wel goedkomt met het weggedrag.
Ik geloof je best dat een 1800 beter stuurt, maar behalve het financiële plaatje vind ik die dingen ook nog eens niet zo mooi. (er stond eerst wat anders, maar ik wil onze gewaardeerde 1800 mensen niet voor het
hoofd stoten :wink: )
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: De eerste kennismaking

Bericht door GlimWas » 13 mar 2015, 19:34

Ik loop hem helemaal na Nico, ik heb de boel er nu toch af...
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 mar 2015, 11:31
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hoogwoud, Noord Holland

Re: De eerste kennismaking

Bericht door joost » 13 mar 2015, 21:36

Ik woon in Waarland Willem, het bruggetje over en je bent er.

Gebruikersavatar
KingEdwin
GL 1800 rijder
Berichten: 257
Lid geworden op: 19 sep 2010, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: De eerste kennismaking

Bericht door KingEdwin » 13 mar 2015, 22:44

Willem, over smaak valt niet te twisten.
En ook niet alles van een 1800 is beter (mijn mening dus)... Sommige dingen vond ik op de 1500 echt wel fijner/beter. De wegligging was voor mij echter wel het belangrijkste om toch de knip maar open te trekken en een (2003) 1800 aan te schaffen. Heel soms mis ik wel eens dingen van de 1500, maar toch wil ik echt niet terug ondanks dat ik met veel plezier op m'n 1500 heb gereden.
Ik denk gewoon dat mijn rijstijl beter past bij een 1800 en minder bij een 1500.
Gr,
Edwin

Beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan.
mijn GW site mijn luchtvaart site


Voorheen: GW1500SE, VF1100S (V65 Sabre), VF750S (V45 Sabre), CBX55FII, CX500.

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: De eerste kennismaking

Bericht door Rongoos » 14 mar 2015, 02:40

Balen Willem, dat die gelijk bij thuiskomst de brug op moet.
Maar goed die voorband wist je al en de achterband had droogtescheurtjes dus daar was je waarschijnlijk toch
niet mee blijven rijden. Nu 2 nieuwe banden erop en je kunt voorlopig weer lekker scheuren.
Als ik moet helpen vanaf dinsdag ben ik vrij :D
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: De eerste kennismaking

Bericht door GlimWas » 14 mar 2015, 10:45

Waar zie jij een brug op de foto Ron? Alles zo op de garagevloer gedaan : karton op de grond, kont daar weer op en de krik erbij. Ik moet zeggen dat de gedetailleerde uitleg op goldwingdocs erg lekker is, laptoppie erbij en rustig alle plaatjes en uitleg volgen, top!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: De eerste kennismaking

Bericht door RonalT » 14 mar 2015, 11:01

GlimWas schreef:de gedetailleerde uitleg op goldwingdocs
of kijk eens bij de technische onderwerpen per type, want daar is een heleboel van Goldwingdocs in het Nederlands te vinden. Klik op onderstaande link.

viewforum.php?f=34

We hebben ze niet voor niets vertaald, nietwaar Ron!
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie