EUROPESE VERKOOPCIJFERS 2014

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

EUROPESE VERKOOPCIJFERS 2014

Bericht door RonalT » 19 feb 2015, 19:18

Kijk eens naar de verkopen in Oostenrijk, da's raar!

Onlangs presenteerde het overkoepelend orgaan van Europese motorfietsfabrikanten, de ACEM, de Europese jaarcijfers betreffende de verkopen van gemotoriseerde tweewielers. Koploper is, niet geheel verrassend, Italië, waar 156.431 nieuwe motoren op kenteken werden gezet. Beduidend meer dan Nederland, dat met 10.673 units de twaalfde plaats bezet. Waar Nederland een jaar of tien geleden echter rond de 17.000 nieuwe motoren verkocht, en dus een relatieve daling zag van net geen 38%, gingen er in 2004 in Italië nog ruim 420.000 nieuwe machine over de toonbank, een daling van ruim 62%. Frankrijk en Duitsland bezetten plaats twee en drie op de lijst, met respectievelijk 153.324 en 141.623 verkochte motoren. Ondanks dat de markt nog lang niet op het niveau is van voor 2007/2008, vlak voor de economische crisis zijn intrede deed, heeft deze zich na jaren van achteruitgang eindelijk gestabiliseerd. Sterker nog, nagenoeg alle landen wisten een kleine winst te boeken. Het heeft er dus alle schijn van dat de motormarkt eindelijk herstellende is van de flinke klappen die het de afgelopen jaren te verduren kreeg.
Het meest verkochte model in Europa in 2014 was – hoe kan het ook anders – de BMW R1200GS (18.013 stuks). Ook op plek zes vinden we weer een BMW, en wel de R1200RT, die 6.625 keer op kenteken werd gezet. Ook Yamaha doet het erg goed en is met de MT-07 (tweede plaats, 13.125 stuks), Tmax 530 (vierde plaats, 7.846 stuks) en MT-09 (vijfde plaats, 7.562) drie keer vertegenwoordigd in de top 10. Onderstaand (klik op de foto voor een vergroting) een overzicht van de verkopen in Europa (twaalf grootste landen qua nieuwverkopen) tussen 2004 en 2014.

Afbeelding
klik op de afbeelding voor een vergroting.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 806
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: EUROPESE VERKOOPCIJFERS 2014

Bericht door meire » 19 feb 2015, 20:11

RonalT,
heel interessante lijst :!: inderdaad zou dat wel kloppen voor Oostenrijk :?:
Vele Groetjes,Meire

Gebruikersavatar
Wup
Berichten: 628
Lid geworden op: 16 dec 2012, 11:30
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Re: EUROPESE VERKOOPCIJFERS 2014

Bericht door Wup » 19 feb 2015, 23:55

Het valt mij op dat er in Griekenland méér motoren zijn verkocht dan in Nederland (72023 tov. 17566), ondanks dat het inwonersaantal met 11 miljoen zielen duidelijk lager ligt dan hier met 16,8 miljoen.
Ook leuk om te weten dat het NBP 2013 van Griekenland met €191 miljard óók lager ligt dan de momenteel geleende €246 miljard. In dezelfde periode was het NBP van Nederland €675 miljard.
Zo zie je maar, zijn er toch nog overeenkomsten! :wink: Maar hoeveel Gold Wings :D zijn er daar nu verkocht?

Grtz Wup
GOLDWING FOREVER!!!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: EUROPESE VERKOOPCIJFERS 2014

Bericht door RonalT » 20 feb 2015, 17:35

Ik denk dat je de hoeveelheid verkochte motoren in de zuidelijke landen moet zien als een grote hoeveelheid 125 cc scoortertjes
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: EUROPESE VERKOOPCIJFERS 2014

Bericht door Honda GL Castlebiker » 20 feb 2015, 19:04

Inderdaad, RonalT was me voor. Als je kijkt wat er hier aan scooter rond rijdt in Italië. Onderhand meer dan bij ons fietsers zou ik bijna zeggen. En dat telt hier allemaal als motor, die dingen lopen ook harder dan 80. En zo'n 125cc zal de 140 toch ook wel halen. Griekenland weet ik eigenlijk niet. Heb daar nooit echt zoveel motors gezien eigenlijk.

Dat het in Nederland minder is geworden, is misschien ook dat het een hype was. 10 jaar terug wilde iedereen een motorrijbewijs halen. Da's misschien ook minder tegenwoordig.

Plaats reactie