'Dode hoek' wordt echt een dodenhoek

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

'Dode hoek' wordt echt een dodenhoek

Bericht door RonalT » 27 jan 2015, 14:06

Dode hoek detector levensgevaarlijk voor motorrijder


Dode hoek sensoren in auto’s zijn te traag in het signaleren van motorfietsen. Automobilisten zien bovendien geneigd blind te varen op zo’n systeem. En dat is link, vooral voor motorrijders.
Aldus conclusies van een onderzoek door de American Automobile Association (AAA). Gebleken is dat dode hoek detectoren voor het signaleren van een motor 26% meer tijd nodig hebben dan bij een auto. Ook bij systemen die een motor wél snel opmerken blijken onvoldoende effectief om een aanrijding met een motor te voorkomen.

In de VS is intussen 75% van de auto’s die nieuw worden aangeboden uitgerust met een dode hoek detector. De uitkomsten van het rapport kunnen een streep door rekening worden voor de onbemande auto, waarmee volop wordt geëxperimenteerd, met Google als een van de grote aanjagers. In de VS woedt al jaren een discussie tussen motorrijders en makers van detectoren. Daarbij gaat het om de vraag hoe de motorrijder als autonome bestuurder zich straks kan handhaven als de computer steeds meer taken overneemt van de automobilist.
De onderzoekers dringen er bij autofabrikanten en overheden op aan de eisen bestaande systemen in auto’s te op te schroeven om de veiligheid van motorrijders, fietsers en voetgangers.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: 'Dode hoek' wordt echt een dodenhoek

Bericht door Honda GL Castlebiker » 27 jan 2015, 16:09

In Nederland hebben nog niet veel auto's zo'n sensor voor de dode hoek denk ik? Ik las vandaag in een Kampioen van de ANWB dat Scania bezig is met zo'n sensor voor de vrachtwagen. Vind dat eigenlijk beetje schandalig dat nog niet alle vrachtwagens daar standaard mee uitgerust zijn. Als je kijkt hoeveel ongelukken daar door gebeuren per jaar. In 2002 kwam de verplichting om een Dobli-spiegel OF een camera systeem te monteren op de vrachtwagen voor de dode hoek. Ik heb er toen meteen een camera-systeem opgezet (met als voordeel dat ik ook met de gordijnen dicht in het donker kon zien als er tuig aan m'n deur zat te kloten, de camera zat op de treeplank). Die systemen zijn er al lang voor de dode hoek, kijk naar je verhaal, 75% in Amerika is er al mee uitgerust? En hier is het kwestie van geld.

Ik hou wel van die gadgets, en heb er ook beetje mee zitten testen in Amerika. Bij mij werkte het perfect eigenlijk. Met een motorrijder kan ik niet zeggen, want die hebben mij niet ingehaald. Het jakkeren en jagen is er in Amerika sowieso niet echt bij. Als je 110 rijd, word je eigenlijk zelden ingehaald. En de meeste motorrijders daar rijden toch wel op een Harley. En die halen 110 amper (toch?). Rij je 110 met je personenauto, komt er een motor met 170 voorbij, ja dan zal het systeem wel te langzaam zijn, dat geloof ik. Maar zelfs bij ons mag je geen 170.

Hier foto van de signalering in de spiegel. Zat even te wachten tot er auto in de dode hoek zat en het lampje in de spiegel ging branden om er een foto van te maken:
Afbeelding

peter

Re: 'Dode hoek' wordt echt een dodenhoek

Bericht door peter » 27 jan 2015, 19:11

In een vrachtwagen kan ik me voorstellen dat je zoiets nodig hebt maar een gewone personenwagen :? Wat is er mis om eens in spiegels te kijken en je kop eens een beetje te draaien, te kijken en als het vrij is dan pas gaan NADAT je richting hebt aangegeven. Nog meer van die meuk in je auto en dan hoeven we helemaal niet meer wakker te blijven. Gewoon scherp en allert achter het stuur zitten lijkt me meer dan voldoende.

Rob Pt

Re: 'Dode hoek' wordt echt een dodenhoek

Bericht door Rob Pt » 27 jan 2015, 22:59

Omdat de meeste van ons ongetwijfeld ook autorijden kan het geen kwaad het onderstaande eens door te lezen en de plaatjes en het filmpje goed te bekijken.

Vrachtwagens laat ik buiten beschouwing want die vormen een geheel ander verhaal maar autofabrikanten doen hun uiterste best om de spiegels van een auto zo te ontwerpen dat ze een optimaal blikveld naar achteren bieden. Maar helaas rijden er ontzettend veel mensen rond met verkeerd afgestelde spiegels waardoor hun blikveld alleen maar onnodig wordt verkleind. En ook al hebben we geen 'binnenspiegel', voor de spiegels van een Goldwing geldt gewoon hetzelfde. Ik durf er om te wedden dat heel veel Goldwingrijders hun spiegels ook verkeerd hebben afgesteld en een groot deel van de zijkant van de motor in beeld hebben!

Al in 1995 heeft de SAE (Society of Automotive Engineers) daar een studie naar gedaan en een advies uitgebracht hoe je de spiegels af moet stellen om een maximaal blikveld te creëren.
Ik rijd al jaren zo en een BLIS (Volvo) o.i.d. is daardoor echt niet nodig. Het is zonder meer even wennen in het begin maar daarna weet je echt niet beter meer !

Door deze wijze van afstellen is dit: "Shit er rijdt iemand naast me ! Die had ik niet aan zien komen !" bij mij al jaren niet meer voorgekomen !

Hierbij wat illustraties waarop heel duidelijk is te zien wat je mist in je spiegels door ze verkeerd af te stellen.

Afbeelding
Afbeelding

En hier nog een filmpje hoe je spiegels af te stellen

AutoFocus - How to adjust your car's mirrors
peter schreef:Wat is er mis om eens in spiegels te kijken en je kop eens een beetje te draaien, te kijken en als het vrij is dan pas gaan NADAT je richting hebt aangegeven. Nog meer van die meuk in je auto en dan hoeven we helemaal niet meer wakker te blijven. Gewoon scherp en alert achter het stuur zitten lijkt me meer dan voldoende.
Het behoeft geen betoog dat ik dit geheel onderschrijf.

Succes met het afstellen.

Rob

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: 'Dode hoek' wordt echt een dodenhoek

Bericht door Marco1 » 28 jan 2015, 19:48

Rob Pt schreef:En hier nog een filmpje hoe je spiegels af te stellen

AutoFocus - How to adjust your car's mirrors
Ik heb vanmorgen de spiegels van mijn auto afgesteld op de manier zoals die gast op het filmpje verteld.

Ik wist dat ik veel in de spiegel keek. Ik wil namelijk graag weten wat er achter me zit, als ik bijvoorbeeld een noodstop moet maken.
Hoe vaak dat ik in de spiegel keek, merk ik nu dus wel, omdat ik met de zijspiegels niet meer achter de auto kan kijken.

Het is wel wennen, maar als je eenmaal gewend bent zal het waarschijnlijk wel handiger zijn.

Enige nadeel was vanmiddag toen het ging regenen. Dan is het zicht door de achteruit een stuk minder. Nou zit daar wel een ruitenwisser, maar daar zou eigenlijk ook een regensensor moeten zitten.

Ik rijdt zo veel mogelijk automatisch, cruise control, regensensor, keyless entry, automaat (maar dat heeft deze auto helaas niet. Hopelijk de volgende wel), enz enz.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
goldwinger50
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 sep 2011, 20:58
Type Goldwing: GL1500
Locatie: wanssum

Re: 'Dode hoek' wordt echt een dodenhoek

Bericht door goldwinger50 » 19 feb 2015, 21:52

Heren en dames.
Als iedereen zich aan de regels zou houden en zou rijden, kijken, zoals het geleerd is ,hadden we minder spiegels nodig. Dode hoek???? op een truck...bij goede afstelling van alle spiegels GEEN. .
Men heeft haast en is niet met auto rijden bezig. nee de weg is er voor "mij" allen lijkt het wel. dagelijks onnodige ongelukken door gehaast (niet kijken) . Dus KIJK uit

Plaats reactie