GW & CB

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Plaats reactie

Welk kanaal zit jij?

CB Kanaal 1
4
17%
CB Kanaal 1
4
17%
CB Kanaal 1
4
17%
CB Kanaal 1
4
17%
CB Kanaal 14
2
8%
CB Kanaal 14
2
8%
CB Kanaal 14
2
8%
CB Kanaal 14
2
8%
CB Kanaal 19
0
Geen stemmen
CB Kanaal 19
0
Geen stemmen
CB Kanaal 19
0
Geen stemmen
CB Kanaal 19
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 24

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

GW & CB

Bericht door Chris.Wolters » 24 nov 2014, 10:46

Juist.

Voor diegene die een AM CB installatie hebben welk kanaal wordt over het algemeen gebruikt als standaard communicatie kanaal?
Of te wel op welk kanaal luisteren jullie (als hij aan staat).
Laatst gewijzigd door Chris.Wolters op 24 nov 2014, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
rb1800
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 nov 2013, 15:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Twente

Re: GW & CB

Bericht door rb1800 » 24 nov 2014, 12:19

Bij mij meestal kanaal 19 :D . Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de (komende) reacties !

Gr Robert

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13420
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: GW & CB

Bericht door RonalT » 24 nov 2014, 14:12

Volgens mij is kanaal 14 het algemene kanaal waar geluisterd wordt of er iemand roept, chauffeurs gebruiken volgens mij 19 .....

De forumleden roepen meestal dat ze 'op 1 zitten'.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: GW & CB

Bericht door wilco » 24 nov 2014, 14:25

Dit was/is wel zo bij de oude 27MC FM zenders
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

peter

Re: GW & CB

Bericht door peter » 24 nov 2014, 14:35

Goldwings hebben hem meestal op kanaal1 staan. Jammer overigens dat je bijna nooit wat hoort via het ding. Het bereik is bovendien erg slecht omdat het een AM bakkie is met weinig vermogen. In europa is fm veel gangbaarder.

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: GW & CB

Bericht door Chris.Wolters » 24 nov 2014, 15:56

Over het algemeen zou AM ietsjes verder moeten komen dan FM en heeft dus minder vermogen nodig.

Tegenwoordig mag je 1Watt AM doen in europa.
Ik weet niet hoeveel Watt die ingebouwde CB doet maar dat zal denk ik per GW verschillen.

Daarnaast kan de afstelling van je antenne ook een heleboel betekenen.

----
Ik ben iets wijzer geworden m.b.t. kanaal gebruik:
Vroeger : (10-15 jaar geleden)
Kanaal 9 voor Noodoproepen.
Kanaal 14 voor CQ of te wel de algemene aanroep.
Kanaal 19 voor als je mobiel was.
Kanaal 38,39 en 40 voor digitale communicatie (packet radio).
Maar dit was toen gebruikelijk voor de FM kanalen.
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
toontje
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 okt 2014, 20:56
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Wanssum

Re: GW & CB

Bericht door toontje » 24 nov 2014, 17:08

Voor A.M frequntie, kanaal 1 oproepkanaal, kanaal 9 was een noodkanaal, Dit nog steeds bij duitse truckers/italianen/
En een am frequntie is idd sterker dan een fm bak, tenzij je er een versterker (liniear) er tussen zet, zorg wel dat je antenne goed afgetrimd is, dus je antenne op je wing daar zit in het midden een spoel, en je bovenste spriet kun je op en neer halen (imbussleuteltje) weet niet of je een db meter op de bak heb zitten, deze zo afstellen dat als je zend het metertje ongeveer op 30 db staat, of de simpelste weg een reflexmeter er tussen, normaal kun je mits je antenne goed afgesteld staat zo,n 5km zenden hemelsbreed. dus gewoon uitproberen met iemand die er ook een am 27 bak op heeft. succes
Toon.

peter

Re: GW & CB

Bericht door peter » 26 nov 2014, 20:21

Hier een linkje van de inbouw en afstemming van de cb zoals ik dar destijds gedaan heb bij een gl1500.
viewtopic.php?f=9&t=4031&hilit=opgebouwd

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: GW & CB

Bericht door harmdeboer » 26 nov 2014, 23:41

7....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

gnome
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 sep 2012, 11:34
Type Goldwing: GL1200
Locatie: amsterdam/breda

Re: GW & CB

Bericht door gnome » 11 dec 2014, 19:39

ik gebruik nu een alan 42 multi portofoon deze kan je zelf omschakelen van fm(4 w) of am (1W) dus standaard op kanaal 1 am bij tochtjes en anders op 19 fm.

Plaats reactie