Led verlichting en Dynamo

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Plaats reactie
Fryske Wing Rider
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 aug 2014, 20:29
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Drachten

Led verlichting en Dynamo

Bericht door Fryske Wing Rider » 30 sep 2014, 11:39

Ik overweeg om ledverlichting op mijn Wing te gaan installeren, maar zit te denken wat het voordeel voor de dynamo eingelijk is.
Op dit forum werd gezegd dat de dynamo je dankbaar zou zijn, maar 1 ding begrijp ik niet.
De dynamo draaid toch altijd rond en geeft toch altijd de zelfde spanning af, alleen wordt de doorgavave aan de accu geregeld door de spanningsregelaar.
Dus snap ik eingelijk niet de stelling dat de dynamo het minder zwaar zou krijgen en een langere levensduur zou hebben.

Nou is de electronica niet mijn sterkste kant, maar gooi maar een balletje op zodat iemand mij uit de droom kan helpen.

Groetjes van Jan. :D
Er is geen betere coke dan mijn wingsmoke.
De groetnis fan jan.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Led verlichting en Dynamo

Bericht door RonalT » 30 sep 2014, 13:10

Dat elektronica niet je sterkste vak was is duidelijk.

Het gaat namelijk niet om de spanning (12 volt) die het de dynamo moeilijk maakt, maar om de stroom (in Ampère) die de dynamo moet leveren.

Neem als voorbeeld de koplamp. Als dit een H4-lamp is is deze 12 Volt - 60/55 Watt. De 55 Watt is (in tegenstelling wat vaak gedacht wordt) voor het grootlicht en de 60 Watt is voor het dimlicht.
Dus als jij rijdt wordt er minimaal 60 Watt voor de koplamp gebruikt en 5 Watt voor het achterlicht. Dat is dus 65 Watt.
Als je wil weten hoeveel stroom er dan loopt:

P = U x I (P in Watt, U in Volts en I in Ampère)
65 = 12 x I
I = 65 / 12
I = 5,4 Amp

Als je deze lampen door LED vervang wordt het verbruik van de koplamp 20 Watt, achterlicht 3 Watt (deze voorbeeld-lampjes vond ik op het internet). Dat is 23 Watt. Volgens de formule hierboven

23 = 12 x I
I = 23 / 12 = 1,9 Amp

Dat is een besparing van 65 %


Om het op een andere manier duidelijk te maken, als jij 12 km/uur ga fietsen met een karretje achter je fiets waar ze 19 kg in laden zal dat gemakkelijker fietsen als met een karretje waar 54 kg in ligt en je nog steeds 12 km/u moet fietsen.
Die 12 km/uur fietsen blijft 12 km/uur, maar het gewicht wat je mee moet nemen maakt dat je wel of niet gaat zweten.

(ik heb dit onderwerp naar Algemeen verplaatst omdat het voor alle typen GoldWings geldt)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Fryske Wing Rider
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 aug 2014, 20:29
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Drachten

Re: Led verlichting en Dynamo

Bericht door Fryske Wing Rider » 02 okt 2014, 10:45

Dank voor je reactie Ronalt.

Ha ha nee het is zeker niet mijn specialiteit, maar gelukkig zijn hier genoeg leden die het me kunnen uitleggen. :D :D
Dus het maakt wel degelijk verschil, des te meer reden om led lampen te gaan plaatsen.
nu even sneupen waar ik ze een beetje tegen een redelijk bedrag kan bestellen.

Er moet wel een andere clingnolateur (hoe schrijf je zo iets??) :roll: worden geplaatst, omdat de gewone via een bi metaal werkt en nu dus niet genoeg warmte zal krijgen om te kunnen werken. Dit zit hem in het lagere amperage als ik het goed heb begrepen. :shock: :D

Groetnis fan Jan.



.
Er is geen betere coke dan mijn wingsmoke.
De groetnis fan jan.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Led verlichting en Dynamo

Bericht door GlimWas » 02 okt 2014, 17:30

Ik bestel mijn lampjes via Aliexpress.com . Je moet wat geduld hebben met de bezorging (alles komt uit China), maar alle door mij bestelde goederen zijn
keurig geleverd. http://www.aliexpress.com

Wèl is het zo dat je een creditcard moet hebben, iets van Paypal of Ideal kennen ze (nog) niet......
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Led verlichting en Dynamo

Bericht door RonalT » 02 okt 2014, 17:45

Dat heb je weer wel goed begrepen, Jan. Als je LED'swilplaatsen om energie te besparen (dynamo een gemakkelijker leven te laten leiden) zal je een elektronische clignoteur moeten aanschaffen.
Je kan ook weerstanden parallel aan de lampjes zetten, maar dan blijf je evenveel energie gebruiken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
johnj
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 mar 2006, 07:53
Locatie: kortrijk

Re: Led verlichting en Dynamo

Bericht door johnj » 02 okt 2014, 19:24

Omdat je dynamo de stroom zowiezo levert komt vanzelf de vraag waarom je gaat investeren in led lampen......tis niet hetzelfde als dat je thuis spaarlampen plaatst en minder stroom verbruikt ( lees geld)
de besparing minder stroom van de dynamo omgezet naar brandstof wordt ingewikkeld
Mooi hee............die gele

Fryske Wing Rider
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 aug 2014, 20:29
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Drachten

Re: Led verlichting en Dynamo

Bericht door Fryske Wing Rider » 05 okt 2014, 14:20

Jojnj, het voordeel zal zijn dat de dynamo een langer leven beschoren is (lees geld) en je ook nog een brandstofbesparing oplevert omdat de motor minder hoeft te werken omdat de dynamo minder zwaar draait. Zal misschien heel weinig zijn maar toch... :wink:
En de ledlampen gaan langer mee en branden iets feller.
Er is geen betere coke dan mijn wingsmoke.
De groetnis fan jan.

Plaats reactie