Ik overweeg om ledverlichting op mijn Wing te gaan installeren, maar zit te denken wat het voordeel voor de dynamo eingelijk is.
Op dit forum werd gezegd dat de dynamo je dankbaar zou zijn, maar 1 ding begrijp ik niet.
De dynamo draaid toch altijd rond en geeft toch altijd de zelfde spanning af, alleen wordt de doorgavave aan de accu geregeld door de spanningsregelaar.
Dus snap ik eingelijk niet de stelling dat de dynamo het minder zwaar zou krijgen en een langere levensduur zou hebben.
Nou is de electronica niet mijn sterkste kant, maar gooi maar een balletje op zodat iemand mij uit de droom kan helpen.
Groetjes van Jan.
Led verlichting en Dynamo
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 29 aug 2014, 20:29
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Drachten
Led verlichting en Dynamo
Er is geen betere coke dan mijn wingsmoke.
De groetnis fan jan.
De groetnis fan jan.
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Led verlichting en Dynamo
Dat elektronica niet je sterkste vak was is duidelijk.
Het gaat namelijk niet om de spanning (12 volt) die het de dynamo moeilijk maakt, maar om de stroom (in Ampère) die de dynamo moet leveren.
Neem als voorbeeld de koplamp. Als dit een H4-lamp is is deze 12 Volt - 60/55 Watt. De 55 Watt is (in tegenstelling wat vaak gedacht wordt) voor het grootlicht en de 60 Watt is voor het dimlicht.
Dus als jij rijdt wordt er minimaal 60 Watt voor de koplamp gebruikt en 5 Watt voor het achterlicht. Dat is dus 65 Watt.
Als je wil weten hoeveel stroom er dan loopt:
P = U x I (P in Watt, U in Volts en I in Ampère)
65 = 12 x I
I = 65 / 12
I = 5,4 Amp
Als je deze lampen door LED vervang wordt het verbruik van de koplamp 20 Watt, achterlicht 3 Watt (deze voorbeeld-lampjes vond ik op het internet). Dat is 23 Watt. Volgens de formule hierboven
23 = 12 x I
I = 23 / 12 = 1,9 Amp
Dat is een besparing van 65 %
Om het op een andere manier duidelijk te maken, als jij 12 km/uur ga fietsen met een karretje achter je fiets waar ze 19 kg in laden zal dat gemakkelijker fietsen als met een karretje waar 54 kg in ligt en je nog steeds 12 km/u moet fietsen.
Die 12 km/uur fietsen blijft 12 km/uur, maar het gewicht wat je mee moet nemen maakt dat je wel of niet gaat zweten.
(ik heb dit onderwerp naar Algemeen verplaatst omdat het voor alle typen GoldWings geldt)
Het gaat namelijk niet om de spanning (12 volt) die het de dynamo moeilijk maakt, maar om de stroom (in Ampère) die de dynamo moet leveren.
Neem als voorbeeld de koplamp. Als dit een H4-lamp is is deze 12 Volt - 60/55 Watt. De 55 Watt is (in tegenstelling wat vaak gedacht wordt) voor het grootlicht en de 60 Watt is voor het dimlicht.
Dus als jij rijdt wordt er minimaal 60 Watt voor de koplamp gebruikt en 5 Watt voor het achterlicht. Dat is dus 65 Watt.
Als je wil weten hoeveel stroom er dan loopt:
P = U x I (P in Watt, U in Volts en I in Ampère)
65 = 12 x I
I = 65 / 12
I = 5,4 Amp
Als je deze lampen door LED vervang wordt het verbruik van de koplamp 20 Watt, achterlicht 3 Watt (deze voorbeeld-lampjes vond ik op het internet). Dat is 23 Watt. Volgens de formule hierboven
23 = 12 x I
I = 23 / 12 = 1,9 Amp
Dat is een besparing van 65 %
Om het op een andere manier duidelijk te maken, als jij 12 km/uur ga fietsen met een karretje achter je fiets waar ze 19 kg in laden zal dat gemakkelijker fietsen als met een karretje waar 54 kg in ligt en je nog steeds 12 km/u moet fietsen.
Die 12 km/uur fietsen blijft 12 km/uur, maar het gewicht wat je mee moet nemen maakt dat je wel of niet gaat zweten.
(ik heb dit onderwerp naar Algemeen verplaatst omdat het voor alle typen GoldWings geldt)
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 29 aug 2014, 20:29
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Drachten
Re: Led verlichting en Dynamo
Dank voor je reactie Ronalt.
Ha ha nee het is zeker niet mijn specialiteit, maar gelukkig zijn hier genoeg leden die het me kunnen uitleggen.
Dus het maakt wel degelijk verschil, des te meer reden om led lampen te gaan plaatsen.
nu even sneupen waar ik ze een beetje tegen een redelijk bedrag kan bestellen.
Er moet wel een andere clingnolateur (hoe schrijf je zo iets??) worden geplaatst, omdat de gewone via een bi metaal werkt en nu dus niet genoeg warmte zal krijgen om te kunnen werken. Dit zit hem in het lagere amperage als ik het goed heb begrepen.
Groetnis fan Jan.
.
Ha ha nee het is zeker niet mijn specialiteit, maar gelukkig zijn hier genoeg leden die het me kunnen uitleggen.
Dus het maakt wel degelijk verschil, des te meer reden om led lampen te gaan plaatsen.
nu even sneupen waar ik ze een beetje tegen een redelijk bedrag kan bestellen.
Er moet wel een andere clingnolateur (hoe schrijf je zo iets??) worden geplaatst, omdat de gewone via een bi metaal werkt en nu dus niet genoeg warmte zal krijgen om te kunnen werken. Dit zit hem in het lagere amperage als ik het goed heb begrepen.
Groetnis fan Jan.
.
Er is geen betere coke dan mijn wingsmoke.
De groetnis fan jan.
De groetnis fan jan.
- GlimWas
- Berichten: 538
- Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
- Type Goldwing: overig
- Locatie: Op de NT1100DCT
Re: Led verlichting en Dynamo
Ik bestel mijn lampjes via Aliexpress.com . Je moet wat geduld hebben met de bezorging (alles komt uit China), maar alle door mij bestelde goederen zijn
keurig geleverd. http://www.aliexpress.com
Wèl is het zo dat je een creditcard moet hebben, iets van Paypal of Ideal kennen ze (nog) niet......
keurig geleverd. http://www.aliexpress.com
Wèl is het zo dat je een creditcard moet hebben, iets van Paypal of Ideal kennen ze (nog) niet......
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Led verlichting en Dynamo
Dat heb je weer wel goed begrepen, Jan. Als je LED'swilplaatsen om energie te besparen (dynamo een gemakkelijker leven te laten leiden) zal je een elektronische clignoteur moeten aanschaffen.
Je kan ook weerstanden parallel aan de lampjes zetten, maar dan blijf je evenveel energie gebruiken.
Je kan ook weerstanden parallel aan de lampjes zetten, maar dan blijf je evenveel energie gebruiken.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Re: Led verlichting en Dynamo
Omdat je dynamo de stroom zowiezo levert komt vanzelf de vraag waarom je gaat investeren in led lampen......tis niet hetzelfde als dat je thuis spaarlampen plaatst en minder stroom verbruikt ( lees geld)
de besparing minder stroom van de dynamo omgezet naar brandstof wordt ingewikkeld
de besparing minder stroom van de dynamo omgezet naar brandstof wordt ingewikkeld
Mooi hee............die gele
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 29 aug 2014, 20:29
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Drachten
Re: Led verlichting en Dynamo
Jojnj, het voordeel zal zijn dat de dynamo een langer leven beschoren is (lees geld) en je ook nog een brandstofbesparing oplevert omdat de motor minder hoeft te werken omdat de dynamo minder zwaar draait. Zal misschien heel weinig zijn maar toch...
En de ledlampen gaan langer mee en branden iets feller.
En de ledlampen gaan langer mee en branden iets feller.
Er is geen betere coke dan mijn wingsmoke.
De groetnis fan jan.
De groetnis fan jan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten